Z čeho je „vyroben“ časoprostor?
Marijn
2016-02-04 16:01:04 UTC

Obecná teorie relativity se často vysvětluje slovy: časoprostor je zakřiven gravitací, co to znamená? Jak bychom mohli vnímat křivku v časoprostoru, když například neexistuje žádný externí „přímý“ referenční rámec?

Rozměry. Přemýšlejte o rozměrech.
Myslím, že váš název a vaše otázka jsou dvě zcela odlišná témata, i když související. Předpokládám, že máte na mysli „Z čeho (ne _kde_) je vyroben časoprostor“. Odpověď na to je poněkud filozofická, ale fyzická diskuse je pravděpodobně vhodnější ve fóru fyziky.SE. Odpověď na otázku „Co jsou gravitační vlny a jak fungují“ je hmatatelnější (i když není tak snadno pochopitelná), ale myslím, že by měla být položena také na fóru o fyzice.
Pokud lze říci, že oblast vesmíru, která postrádá jakoukoli hmotu a postrádá jakoukoli energii, má nějakou zbytkovou charakteristiku, musí být v určitém smyslu z něčeho složena. Jinak by neměl energii nulového bodu ani kvantovou pěnu. IM nevzdělaný O.
Velmi hypotetické, ale někteří vědci se ve skutečnosti snaží zjistit, zda je to pravda nebo ne: https://www.quantamagazine.org/20160119-time-entanglement/
Kvantové vakuum a Higgsovo pole
Pět odpovědi:
Dean
2016-02-04 18:31:50 UTC

Časoprostor není z ničeho „vyroben“, je to pouze střední nebo souřadnicový systém. Přemýšlejte o čarách mřížky na mapě, nejsou z ničeho „stvořeny“, jsou pouze reprezentací geometrie Země. Časoprostor je koncept, který předpokládá Einstein, když napsal svou teorii speciální relativity, podle níž jsou vlastnosti prostoru a času vzájemně neoddělitelně spjaty relativistickými rychlostmi. Jedním z důsledků toho je, že nemůžete jít vpřed ve vesmíru, aniž byste šli vpřed v čase, což lze vizualizovat ve světelném kuželu:

Toto není znamená reprezentaci toho, jak časoprostor vypadá, pouze to, jak se chová ve 2 dimenzích prostoru a jedné v čase. Gravitační vlny jsou způsobeny, když kolem sebe obíhají dva hmotné objekty (dvojhvězdy), a způsobují „vlnění“ v časoprostoru. Opět je nutná další 2D vizualizace: enter image description here To ukazuje, jak gravitační potenciály dvou hvězd interagují ve struktuře časoprostoru při jejich oběžné dráze, což způsobuje záření gravitačních vln.

Oba jsou pouze vizuálními průvodci, nikdy nebudeme schopni „vidět“ gravitační vlny nebo samotný časoprostor na vlastní oči, proto potřebujeme detektory jako LIGO nebo VIRGO, abychom odvodili jejich existenci.

Takže když řeknu, že prostor není nic skutečného, ​​ale jen teoretický nástroj analýzy, než je v pořádku?
Prostor je skutečný, jinak bychom prostě neexistovali, není o něm nic teoretického. Gravitační vlny na druhé straně jsou stále teorií, protože ještě nebyly detekovány. Nechápu, co máte na mysli pod „teoretickým nástrojem analýzy“?
Myslel jsem, že současné dogma je, že všechno je vytvořeno z něčeho jiného. Kopat plechovku po silnici.
Pod pojmem „teoretický nástroj analýzy“ mám na mysli, že jde pouze o divadlo, kde se všechno děje. Představte si, že příští týden se zdá, že existují gravitační vlny. Jaká je potřeba prostoru, zatímco interakce mezi planetami jsou uspořádány pouze gravitonem, potřebujeme skutečně prostor jako skutečnou věc?
Dobře, dobře, pokud předpokládáme, že existují gravitační vlny, pak to jen dokazuje, že Einsteinova teorie obecné relativity je správná, nezmění to fyzikální vlastnosti vesmíru. Pokud je také objeven graviton, pak by to byla jednoduše částice měřidla, která zprostředkovává gravitační sílu, stejně jako fotony zprostředkovávají EM záření. Stále by potřebovali prostor, aby mohli zprostředkovat gravitační sílu mezi planetami a hvězdami.
@Dean, můžete trochu vysvětlit svou poslední větu? Proč gravitony potřebují ke zprostředkování prostor?
@Marijn Gravitony nenahrazují prostor, jsou pouze mechanismem, kterým gravitace působí v prostoru (pokud je objevena). Bez vesmíru by všechny základní síly ztratily smysl, prostě by neměly kam vystoupit, a ani my!
Nerozumím: „Bez vesmíru by všechny základní síly ztratily smysl“. Proč? Můžete trochu vysvětlit, proč je potřeba prostor?
Pokud odstraníte 3 dimenze vesmíru, stane se vesmír jen bodem. Dokážete si skutečně představit vesmír, ve kterém nepotřebujete k pohybu prostor? Nemůžete hrát fotbal bez fotbalového hřiště, můžete zavést nový povrch (gravitony místo trávy), ale nemůžete odstranit fyzické rozměry hřiště, jinak to ztratí smysl.
Tato odpověď je dosti zavádějící, protože naznačuje, že zakřivení souřadnicového systému znamená zakřivení časoprostoru. To by bylo velmi špatné, např. převzetí křivočarého souřadnicového systému v plochém časoprostoru v * nějakém * smyslu představuje netriviální změnu gravitačního pole (konkrétně ve smyslu změny koeficientů připojení), ale rozhodně to není fyzicky významné, ani to nezavádí žádné zakřivení. Souřadnice prostě nejsou fyzicky důležité; jsou to štítky, které dáváme událostem.
@Marijn „Představte si, že příští týden se zdá, že gravitační vlny existují“ - vypadá to, že se to splní ...
Nejsou všechna média z něčeho vyrobena? Pokud je časoprostor médiem a není z něčeho vytvořen, co pak nic není? Prostor není nic a není nic. Co to tedy je?
Stan Liou
2016-02-05 06:00:39 UTC

Obecná relativita se často vysvětluje tak, že se říká, že časoprostor je zakřiven gravitací, co to znamená?

To znamená, že obecnou relativitu lze formulovat tak, aby její matematika mít velmi přímou analogii k diferenciální geometrii na zakřiveném čtyřrozměrném potrubí. Jinými slovy, způsob, jakým by se testované částice chovaly pod vlivem pouze gravitačních sil, je přesně to, jak by se chovaly, kdyby se pohybovaly volně na zakřiveném čtyřrozměrném potrubí. Matematika má přímou korespondenci: nic víc, nic méně.

Elektromagnetismus má popis, ve kterém je síla elektromagnetického pole zakřivením spojení na liniovém svazku. Uvědomuji si, že toto tvrzení je velmi tajemné pro někoho, kdo nestudoval teorii měřidel, ale je důležité si uvědomit, že v podstatě geometrický popis není pro gravitaci zvláštní. Pro gravitaci je zvláštní to, že se spojuje se všemi hybnými silami napětí a energie rovnoměrně a gravitační volný pád testované částice je zcela nezávislý na složení.

Díky této univerzálnosti je možné interpretovat vlastnosti gravitační pole jako vlastnosti časoprostoru, tj. jako vlastnost arény, na které se děje vše ostatní. Nemusíme to udělat, a skutečně existují některé prezentace obecné relativity (např. Weinbergova), ve kterých je geometrická interpretace odsunuta na nedůležitou vedlejší poznámku, ale můžeme - a geometrie je to, jak byla původně vyvinuta obecná relativita.

Mohli jsme to měřit.

Jako koncepčně (ale ne prakticky) jednoduchý způsob, jak toho dosáhnout, jsme mohli sestavit malou kouli skládající se ze zpočátku skládajících testovacích částic. Bez zakřivení gravitačního pole by si každá taková koule udržela stejný tvar a objem, protože jsou to všechny testované částice, které se pohybují stejným směrem a stejnou rychlostí. Ale pokud má gravitační pole Ricciho zakřivení, objem koule by se začal zmenšovat nebo rozšiřovat. Podobně by změny tvaru koule poskytly informace o Weylově zakřivení.

Toto je stejný druh odpovědi jako v případě elektromagnetismu: intenzita pole je také druh zakřivení (i když ne časoprostor), ale jak to vnímáme? Mohli bychom to měřit podle toho, jak se chovají zkušební poplatky.

James K
2016-02-05 02:16:12 UTC

Matematický primer.

Trojúhelník na rovném povrchu má tři úhly a tyto tři úhly přidávají až 180 stupňů - Toto je dobře známá věta z geometrie. Je také dobře známo, že pokud nakreslíte na kouli trojúhelník, úhly se přidají až o více než 180 stupňů, kvůli zakřivení koule. (a pokud nakreslíte ostrý pringles, součet úhlů bude menší než 180).

Tvor plazící se po kouli mohl pozorováním pouze úhlů zjistit, že povrch míče byl zakřivený . Zakřivení tedy může být pozorováno tvorem, který kontroluje pouze místní části míče, tvor se nemusí pohybovat od míče, aby mohl pozorovat jeho zakřivení. Zakřivení je vnitřní vlastnost.

Podobně nemusíme být mimo časoprostor, abychom zjistili, že je časoprostor zakřivený. Ve skutečnosti je to tak, že úhly v trojúhelnících nepřesahují až 180 kvůli gravitačnímu zakřivení prostoru (ale tento efekt je příliš malý na to, aby byl patrný). Můžeme vnímat zakřivení v časoprostoru, aniž by časoprostor musel být „v“ čemkoli jiném.

Nejviditelnějším důsledkem zakřivení časoprostoru je to, že věci padají dolů ke středu Země.

Na určité úrovni byste si měli pamatovat, že obecná relativita popisuje teoretický model fungování gravitační mechaniky. Tento model zahrnuje souřadnice pro čas a prostor a v tomto modelu je časoprostor matematický konstrukt , který nám umožňuje s extrémní přesností předpovídat chování objektů pod gravitačním vlivem.

„časoprostor je matematický konstrukt“: Nemusí tedy existovat, protože Pythagorovu teorému není nutné mít trojúhelník?
@Marijn To není dobrá analogie, protože druhá část vašeho prohlášení je odrazem skutečnosti, že Pythagorova věta platí pouze pro pravé trojúhelníky.
kubanczyk
2016-02-05 02:59:12 UTC

Obecná relativita se často vysvětluje tak, že se říká, že časoprostor je zakřivený gravitací, co to znamená?

Komentář tohoto OP zúžil otázku:

Takže [časoprostor] nemusí existovat, podobně jako Pythagorovu teorému není nutné mít trojúhelník? - Marijn 4. února 2016 ve 20:24

Časoprostor je mapa, nikoli území. Spacetime je model. Jinými slovy, je to něco, co existuje v lidském mozku, aby pomohlo tomuto mozku přesně předvídat budoucí zkušenosti z předchozích zkušeností. Například koncept časoprostoru (v kontextu obecné teorie relativity) vám pomůže předpovědět, že gravitační čočka existuje. Váš mozek je lépe vybaven pro zpracování na této úrovni, než aby vypočítával stejný obraz tím, že pořídí hromadu jednotlivých fotonů a aplikuje rovnice na každý foton.

Gravitational lens example

„Model“ uvnitř mozku se vytváří představou něčeho velmi blízkého realitě a poté záměrným odstraněním podrobností , dokud nezískáte něco tak jednoduchého, co se stane vypočítatelným . Zapomenete na všechny atributy hvězdy (barva, mimozemské civilizace kolem ní, její prehistorie, její vnitřní dynamika) a myslíte si jen na hvězdu jako na hmotu atd. Takto proměníte „osvícující představivost“ na „primitivní mechanismus použitelný pro předpovídání zkušeností ".

Marjine, rád bych řekl, že miluji styl tvého dotazování, a přihlásil jsem se zejména proto, abych se pokusil odpovědět na tuto jednu otázku.

Nemůžu se rozhodnout, zda nesouhlasím s tím, co říkáte o „časoprostoru právě existuje v lidském mozku“, chápu, co se snažíte říct, ale myslím si, že je to špatná volba slov, pokud odstraníte lidský mozek, časoprostor bude stále existovat, jen to, že nebude mít žádné lidské bytosti, aby tomu dalo jméno „časoprostor“
Žádný @Dean. Zdá se, že kombinujete mapu s územím. Dovolte mi, abych se vás zeptal: umožňuje vám vaše další tvrzení „existuje časoprostor mimo můj mozek“ předvídat další * zkušenosti *? Je to jako vědecká teorie experimentálně falšovatelná?
Vím, co říkáte o mapě a území, jen si myslím, že je to špatný výběr slov, která by mohla být chybně interpretována, že časoprostor je jen výmysl lidského mozku. Je to jako většina matematiky, nevymysleli jsme to, právě jsme to objevili. Nerozumím tvé otázce zkušeností, myslíš jako gravitační síla? Mám na tebe však otázku, pokud je časoprostor mapa, jaké je to území?
Zážitky, zejména experimenty, jsou signály, které přicházejí do vašeho mozku, jako například „ach vidím, že se tyto galaxie na tomto obrázku * zakřivují * kolem“. Pomocí matematiky se snažíte předvídat budoucí zkušenosti. Děláte to * uvnitř * svého mozku. Předpovídání budoucích zkušeností je pro vás dobré, protože vám umožní zabít toho velkého mamuta a mít na zimu hodně tučného masa. Tvrdit, že matematika * existuje * i mimo *, je mozek zbytečný, protože nepomáhá chytat maso - říkají mu také Occamova břitva.
@Dean, ať už je matematika objevena nebo vynalezena, je filozofická záležitost, která je jistě diskutabilní v obou směrech, ale ani jedno tvrzení nemá žádný vědecký obsah. Řekněme, že vaše pozice na tom není zdaleka univerzálně sdílená.
Pokud se říká, že časoprostor je vynalezený model, co vzdálenost? Je slovo vzdálenost dostatečné k vyjádření křivek a je vzdálenost také jen ve vaší hlavě?
@Marijn Note: kubanczyk neřekl, že věci existují pouze ve vaší hlavě. Pouze řekli, že to vědecky nepřidává nic, co by tvrdilo, že věci existují mimo vaši hlavu. Jak se zmiňoval Stan Liou, tvrzení, že ve vaší hlavě existují * pouze *, také vědecky nepřidává nic. Jsou to filozofické otázky, které nemají pro vědu žádný význam, protože věda je nedokáže vyřešit. Opravdu si nejsem jistý, zda lze otázku vůbec vyřešit. Jak byste postupovali, když byste věděli, zda je realita iluzí? Pokud přestanete zažívat realitu, nemáte způsob, jak zjistit, zda bez vás přetrvává.
@Marijn Ale toto je filozofie tak mimo rozsah tohoto webu.
Rumplestillskin
2017-07-06 05:04:03 UTC

Obecná relativita se často vysvětluje tak, že se říká, že prostoročas je zakřiven gravitací, co to znamená?

To zní úchvatně.

Gravitace je projevem zakřivení časoprostoru, který je způsoben mimo jiné masivními objekty, jako jsou hvězdy, planety atd. Jinými slovy gravitace je důsledkem zakřivení časoprostoru.

Stejně jako výše uvedené odpovědi toho lze dosáhnout experimentálními pozorováními nebo měřeními. Například Eddington měřil ohyb světla kolem končetiny Slunce, což by nebylo možné, pokud by nebylo zakřivení.